Projecten

Van Schaik Grondverzet werkt samen met diverse toonaangevende projectontwikkelaars voor de uitvoer van diverse werkzaamheden. Zo heeft zij voor KWS Infra gewerkt aan onder andere een ecoduct Boele Staal in Soesterberg, een wegreconstructie bij de aanleg van een fietsstraat aan de Wittevrouwesingel in Utrecht en groot onderhoud aan de N204.

Een greep uit de meest recente projecten waarin Van Schaik Grondverzet is ingezet voor diverse graaf- en grondverzet werkzaamheden:

  • Project SAS Vreeswijk te Nieuwegein
  • Project Parkway6 te Almere
  • Project Combinatie Tessel

Project SAS Vreeswijk te Nieuwegein 

Beatrixsluizen

In opdracht van Rijkswaterstaat zorgt aannemerscombinatie Sas van Vreeswijk voor de aanleg van een derde sluiskolk, de verbreding van het kanaal en de aanleg van extra ligplaatsen voor schepen.

Tijdens dit project was Van Schaik gedurende de 3 jaar uitvoertijd preferred supplier en heeft voorzien in alle behoeften van het project zoals: grondwerkers, hijskranen, het (aan)leveren van materieel en allerhande spullen.

Om zo veilig en secuur mogelijk te kunnen werken heeft Van Schaik speciaal voor dit project een CATM318f mobiele kraan met L.M.B. aangeschaft en voorzien van een machinist met T-certificaat, waardoor de machine tevens ingezet kon worden voor hijswerkzaamheden.

De Beatrixsluis is met haar totale oppervlak van 120x4000m de grootste binnenlandse sluis van Nederland. Deze werd geopend in 1936; het geboortejaar van Prinses Beatrix en was daarmee ook direct het eerste item dat naar haar vernoemd is. Op 6 februari 2019 opent Prinses Beatrix de nieuwe 3e kolk.

UNESCO-listed bunkers

Voor de aanleg van de nieuwe kolk bij de Beatrixsluis moest er plaats gemaakt worden door 3 bunkers en één sluisje. Deze staan op de UNESCO-werelderfgoedlijst en mochten daarom niet verloren gaan, waardoor ze 120m zijn verplaatst.

Voor dit specialistisch werk heeft Van Schaik al het grondwerk gedaan. Zo zijn er bouwputten gegraven waar de bunkers in zouden komen, waarbij er met behulp van GPS nauwkeurig 4m  onder water kon worden gewerkt. Ook is er 2m onderwaterbeton gestort om de bodemdruk tegen te houden.

In totaal is er 40.000 ton aan gebroken puin aan- en afgevoerd door Van Schaik voor de ‘aanleg’ van transportbanen zodat Mammoet in staat was de bunkers elk vakkundig te verplaatsen.

Project Parkway 6 te Almere

Aannemerscombinatie Parkway6 (Dura Vermeer en BESIX) verbreedt in opdracht van Rijkswaterstaat de A6 in Almere van 2 x 2, naar 4 x 2 rijstroken. Er worden 8 nieuwe viaducten gebouwd en 5 bestaande viaducten worden verbreed. Ook wordt het onderliggend wegennet aangepast, met name in het gebied Weerwater.

In dit project heeft Van Schaik Grondverzet specialistisch grondverzet geleverd met haar hoogwaardige machines zoals het aanleggen van duikers voor de afwatering en het afwerken van taluds inclusief bestrating. Hierbij werden er machines ingezet die op GPS uiterst nauwkeurig werk konden leveren en tevens zijn gecertificeerd om hijswerkzaamheden uit te voeren.

Daarnaast leverde Van Schaik rupskranen voor het leggen van stootplaten bij viaducten en kunstwerken, het ingraven van rioleringen, afwatering voor de snelwegen en het leggen van leidingen voor de matrixborden.

Voor dit project was een bouwtijd van 5 jaar begroot. Mede door de optimalisatie van werkprocessen van Van Schaik heeft zij haar opdrachten in een tijd van 3 jaar kunnen uitvoeren, naar verwachting kan de snelweg voor de bouwvak van 2019 worden opgeleverd, wat een tijdswinst van 2 jaar oplevert.

Project Werkcombinatie op Tessel

De dijk op Texel voldoet niet meer aan de huidige eisen en wordt de komende jaren versterkt, zodat de Tesselaars de komende jaren weer veilig achter de dijk kunnen wonen. De Combinatie Tessel heeft de opdracht van Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier gekregen deze werkzaamheden de komende jaren uit te voeren.

Van Schaik Grondverzet heeft in dit project in eerste instantie een machine geleverd; de CAT330 met L.M.B, GPS en een 14m lange giek voor de verzwaring van in totaal 20km dijk. Werkzaamheden hielden in: het uitkleden van de dijk, de aanbreng van een nieuwe laag zand en een schil van klei over de dijk.

Door de goede kwaliteit van het werk van Van Schaik was er vraag naar meer en heeft Van Schaik ook een mobiele kraan en een shovel geleverd, allen uitgerust met GPS, voor de aanleg van een 30km lang onderhoudspad achter de dijk en diverse andere grondwerkzaamheden op dit project.